Kompenzace za zpožděný nebo zrušený let – nárok na odškodnění, jak postupovat 

Magazín
kompenzace za zrušený let

Za zpožděný nebo zrušený let vzniká cestujícím nárok na finanční kompenzaci. Ať už jde o zpoždění, zrušení nebo odepření nástupu na palubu, Evropské nařízení č. 261/2004 přesně vymezuje, kdy a v jaké výši vzniká právo na odškodnění. Mnoho lidí však o tomto nároku neví.

Zpožděné nebo zrušené lety představují jednu z nejčastějších komplikací, se kterými se cestující mohou setkat. Nejenže mohou zásadně narušit cestovní plány, často navíc vedou k finančním ztrátám a zbytečnému stresu.

Co ovšem mnoho cestujících netuší je, že v těchto případech mají nárok na kompenzaci dle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004. Toto nařízení stanoví jednotná pravidla pro náhrady a asistenci cestujícím v případě odepření nástupu na palubu, zpoždění nebo zrušení letu.

Shrnutí článku

Kompenzaci za zpožděný nebo zrušený let upravuje nařízení Evropského parlamentu č. 261/2004.

Aby měl cestující nárok na odškodnění za zpoždění letu, nesmí být zpoždění způsobeno mimořádností.

Cestující mají právo na kompenzaci, pokud dojde ke zpoždění letu o více než 3 hodiny.

Výše náhrady za zpožděný či zrušený let se odvíjí od délky letu a může dosáhnout až 600 eur.

Všichni cestující mají nárok na občerstvení a nápoje při zpoždění od 2 hodin výše.

Kdy vzniká nárok na kompenzaci?

Základním dokumentem, který upravuje kompenzace za zpožděné nebo zrušené lety, je výše uvedené nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004. Vztahuje se na všechny lety s odletem z letiště v EU nebo na lety provozované dopravcem registrovaným v EU s příletem do EU.

Kompenzace může být přiznána v případě:

  • zpoždění letu o více než 3 hodiny v cílové destinaci
  • zrušení letu méně než 14 dní před odletem
  • odepření nástupu na palubu z důvodu nadměrné rezervace (tzv. overbooking)
  • ztráty nebo poškození zavazadla
  • zmeškání navazujícího letu

Let nesmí být zpožděn nebo zrušen z důvodu mimořádných okolností, např. extrémního počasí, bezpečnostních hrozeb nebo omezení ze strany řízení letového provozu.

Nárok na odškodnění zpoždění letu se však nevztahuje jen na výjimečné poruchy. Vzniká i v případech, kdy dojde k technickému problému, pochybení posádky nebo vnitřnímu selhání dopravce – tedy i v případech, kdy letecká společnost argumentuje komplikacemi, které však spadají do její odpovědnosti.

Odškodnění a mimořádné okolnosti

Aby měli cestující nárok na odškodnění za zpoždění letu, musí být zpoždění způsobeno něčím jiným než mimořádnými okolnostmi. Co patří mezi mimořádné okolnosti?

  • nepříznivé meteorologické podmínky
  • bezpečnostní hrozby
  • omezení ze strany řízení letového provozu
  • stávky mimo kontrolu leteckého dopravce

Mezi mimořádné okolnosti ovšem nespadají technické problémy letadla nebo provozní chyby dopravce. Tyto důvody nelze použít k odmítnutí nároku na kompenzaci.

Aby měl cestující nárok na odškodnění za zpoždění letu, nesmí být zpoždění způsobeno mimořádností.
Aby měl cestující nárok na odškodnění za zpoždění letu, nesmí být zpoždění způsobeno mimořádností.

Kompenzace za zpožděný let

Jak je to s kompenzací v případě zpožděného letu? Cestující mají právo na kompenzaci, pokud dojde ke zpoždění letu o více než 3 hodiny, které nebylo způsobeno mimořádnými okolnostmi.

Při letech s přestupem, které jsou součástí jedné rezervace, se hodnotí celková doba zpoždění v cílové destinaci. Pokud první let nabere zpoždění, kvůli kterému se nestihne navazující spoj, vzniká nárok na kompenzaci – i když samotné lety nemusely být zpožděné o tři hodiny jednotlivě.

Výše finančního odškodnění je pevně stanovena a odvíjí se od délky letu:

Délka letuZpožděný nebo zrušený letVýše kompenzace
do 1500 kmnad 3 hodiny/zrušený let250 €
1500–3500 kmnad 3 hodiny/zrušený let400 €
nad 3500 km (EU ↔ mimo EU)nad 4 hodiny/zrušený let600 €

Nárok na kompenzaci vzniká i v případě, že cestující akceptuje náhradní spoj, v cílové destinaci však přistane se zpožděním přesahujícím výše uvedené limity. V případě zpoždění letu musí cestující prokázat, že jejich zpoždění přesahuje tři hodiny. Zpoždění lze prokázat potvrzením od letecké společnosti.

Jak uplatnit náhradu za zpožděný let?

Pokud let mešká o 3 a více hodin a nejde o mimořádné okolnosti, vzniká podle evropského nařízení nárok na kompenzaci. Výše náhrady se odvíjí od délky letu a může dosáhnout až 600 eur.

Žádosti o náhradu za zpožděný let lze podat:

  • přímo letecké společnosti skrze kontaktní formulář
  • skrze právní kancelář nebo specializovanou agenturu
  • skrze letecký úřad (pokud společnost neodpoví nebo žádost bezdůvodně odmítne)

Aby mohl cestující uplatnit náhradu za zpožděný let, musí si nejprve uchovat palubní vstupenku a potvrzení o rezervaci a zjistit oficiální důvod zpoždění letu.

Kompenzace za zpožděný let Smartwings

Letecká společnost Smartwings patří mezi největší středoevropské dopravce. Ročně přepravuje statisíce cestujících z a do České republiky. Pokud dojde k výraznému zpoždění letu operovaného touto společností, vztahují se na situaci stejná pravidla jako u jiných evropských dopravců.

Zkušenosti cestujících s uplatněním nároku na kompenzace za zpožděný let Smartwings se různí. Zatímco někteří získali odškodnění relativně ihned, jiní narazili na neochotu komunikovat nebo na výmluvy, které neodpovídaly platné legislativě.

Smartwings kompenzace recenze odhalují, že cesta k odškodnění může být zdlouhavá a složitá. Právě proto se vyplatí sáhnout po osvědčeném řešení – využít kompenzace za zpožděný let formulář, dostupný na webu dopravce. V jiných situacích se osvědčilo také využít specializované společnosti, které mají s vymáháním náhrad zkušenosti.

„Za poslední 2 roky nebyl let, kde by se něco nepokazilo. Vyplacení poškozeného zavazadla od podání reklamace, 6 měsíců. Domluva po telefonu směřuje vždy na formulář, který nefunguje.“
– David S. (Google recenze)

Recenze na Smartwings celkově nejsou zrovna pozitivní. Na Google Maps i Mapy.cz si od uživatelů sklízí méně než 3 hvězdičky, mnoho z nich navíc poukazuje na problémy se zákaznickou podporou a nepříliš pohodlná sedadla – velmi častým problémem jsou také poškozená zavazadla a extrémní zpoždění. Přesto s touto společností spolupracuje mnoho českých cestovních kanceláří.

Na webu Smartwings je dostupný formulář kompenzace za zpožděný let.
Na webu Smartwings je dostupný formulář kompenzace za zpožděný let.

Kompenzace za zrušený let

Zrušení letu je ještě závažnější událostí než zpoždění. V případě zrušeného letu mají cestující nárok nejen na vrácení ceny letenky nebo přesměrování na jiný spoj, nýbrž i na finanční odškodnění, pokud byli o zrušení informováni méně než 14 dní před plánovaným odletem.

Bez ohledu na příčinu zrušení letu mají cestující vždy nárok na:

  • vrácení plné ceny letenky za neuskutečněnou část cesty
  • náhradní let do cílové destinace při nejbližší možné příležitosti
  • péči na letišti (občerstvení, jídlo, možnost komunikace)
  • v případě zpoždění přes noc i ubytování v hotelu a dopravu na letiště

Výše kompenzace je stejná jako u zpožděných letů, tj. 250 €, 400 € nebo 600 € v závislosti na délce letu. Výjimku tvoří situace, kdy letecký dopravce prokáže, že k zrušení došlo v důsledku mimořádných okolností. V takovém případě nárok na kompenzaci zaniká.

Co dělat při zrušení letu?

V případě, že je let zcela zrušen, je důležité zachovat klid a postupovat podle následujících kroků:

  • vyžádat si od letecké společnosti písemné potvrzení o zrušení letu a důvodu zrušení
  • zjistit, zda společnost nabízí alternativní let nebo vrácení ceny letenky
  • vyplnit formulář kompenzace za zpožděný let nebo požádat o pomoc společnost
  • uschovat si veškeré doklady, účtenky za jídlo, ubytování a dopravu související s letem

Při zrušení letu je zásadní si od dopravce zajistit písemné potvrzení o důvodu zrušení – buď přímo na letišti, nebo prostřednictvím zákaznické linky. Na základě toho lze požadovat přesměrování na jiný spoj nebo vrácení peněz za letenku.

V případě delšího čekání má dopravce povinnost zajistit cestujícím také občerstvení, ubytování a přepravu mezi letištěm a hotelem. Všechny účtenky a doklady je důležité pečlivě uschovat.

Pro podání žádosti o odškodnění lze využít oficiální formulář kompenzace za zpožděný let, který je dostupný na webových stránkách letecké společnosti. Pokud žádná odpověď nepřijde, nebo přijde zamítnutí, mohou se cestující obrátit na letecký úřad nebo Evropské spotřebitelské centrum.

Cestující mají právo na kompenzaci, pokud dojde ke zpoždění letu o více než 3 hodiny.
Cestující mají právo na kompenzaci, pokud dojde ke zpoždění letu o více než 3 hodiny.

Kdy (ne)vzniká nárok na kompenzaci?

Evropské nařízení sice chrání cestující při zpoždění či zrušení letu, nárok na kompenzaci však nevzniká v každé situaci. Existují také situace, kdy cestujícímu nárok na kompenzaci nepřísluší.

Typicky se jedná o situace, kdy:

  • zpoždění nebo zrušení způsobily mimořádné okolnosti, které společnost nemohla ovlivnit
  • cestující byl o zrušení informován 14 a více dní předem
  • byl nabídnut alternativní let s časovým posunem do 2 hodin při odletu a max. 4 hodiny při příletu

Nařízení EU platí pouze tehdy, když let odlétá z letiště v EU (bez ohledu na dopravce) nebo přilétá do EU a operuje ho dopravce z EU. Let operovaný mimoevropským dopravcem mimo EU tomuto nařízení nepodléhá. Kdo se tedy vydá např. společností Delta z USA do Kanady, nemá na kompenzaci nárok.

Všichni cestující však mají (bez ohledu na nárok na finanční kompenzaci) nárok na občerstvení a nápoje při zpoždění od 2 hodin výše, v případě nočního čekání pak na ubytování a dopravu mezi letištěm a hotelem.