Filipíny – průvodce, dovolená, zkušenosti

Asie

Při studijním pobytu na Taiwanu jsme měly s kamarádkou dlouhou chvíli, Filipíny byly můj dávný sen a zpáteční letenky byly velmi levné. Tak jsme úplně neplánovaně vyrazily na Filipíny, s přestupem v Manile a pak rovnou do Puerto Princessa, protože Palawan je údajně ten nejhezčí ostrov na Filipínách.

Ještě zpátky k Manile, možná je trochu překvapení, že na letišti není free wifi, na což opravdu nejsme zvyklí, snad nikde se mi to ještě nestalo. Pak zjistíte, že se tam nedá skoro nikde platit kartou.

Bankomat řekne, že za každý výběr je poplatek 250 pesos (pro představu, parádně se na Filipínách najíte v restauraci do 200 pesos), no tak jsme se domluvily s kámoškou, že z jednoho účtu vybereme peníze pro nás obě. Další zrada, limit pro jeden výběr je 10 000 pesos (cca 4 000 Kč). Zkrátka past vedle pasti, buďte tedy připraveni!.

Puerto Princessa

V Puerto Princessa jsme měly krásný ubytování a za super cenu. Je to hotel ZEN Sunlight a vyšlo to na necelé tři tisíce pro dvě osoby na 3 noci s rautovou snídaní a transportem z letiště zdarma. Celkem jsme na Palawanu strávily 8 dní.

Program jsme si objednaly u jednoho Čecha, který na Filipínách dlouhodobě žije. Pozor ale, jeho služby opravdu nedoporučuji, organizace z jeho strany byla dost špatná a komunikace s ním také. Navíc jakmile přijedete do Puerto Princessa a následně do El Nido, tak zjistíte, že všechny túry, které si můžete objednat přes něho, si můžete zrovna tak objednat sami třeba na recepci v hotelu a to ještě za lepší ceny.

Tak to by stačilo k organizačním věcem. První den v Puerto Princessa jsme vyrazily na výlet po ostrovech (Honda Bay), a tady jsem poprvé v životě šnorchlovala. Neskutečný zážitek, připadala jsem si jako v akvárku, dokonce jsem viděla i velkou červenou hvězdici.

Večer už mi ale tak do zpěvu nebylo. Takže ponaučení, když jdete šnorchlovat, tak se nestačí namazat opalovacím krémem jen zepředu. A následné mazání zevnitř slivovicí taky nepomáhá.

Další den v Purto Princessa jsme se jely podívat na podzemní řeku Sabang, která patří mezi novodobých 7 divů světa. Je to sice trochu masovka, ale opravdu to stojí za to, jeskyně je obrovská a úplně to tam na vás dýchne tajemnou atmosféru.

Každý den po návratu z výletu do Puerta jsme se procházeli po promenádě kolem vody, bohužel není blízko žádná pláž ke koupání a na promenádě se nepodávají žádné alkoholické nápoje, kromě piva. Takže bohužel žádná pohoda na pláži s koktejlem v ruce.

Puerto Princessa nabízí velké množství aktivit.

El Nida

Transport do El Nida, to byste nevěřili, jaká cesta spojuje dvě největší města na ostrově. My tomu doma říkáme „Bukovanka“, to je bývalá polní cesta z Poříčí do Bukovan, kterou potom zemědělci vlastníma rukama zpevnili betonem. Je tam tolik děr, že se to ani nedá spočítat.

Tak přesně taková cesta vede z Puerta do El Nida a ještě ke všemu se klikatí a cesta trvá kolem 6 hodin. Spát se teda v transportéru moc nedá, ale za to si můžete vychutnat krásné scenérie a poznat jak skutečně žijí místní lidé. Chýše z bambusu a palmových listů bez vody, elektřiny, po polích se prohání děti s býky. Po cestě se několikrát zastavuje na záchod. Záchody se tu sice zalévají kelímkem, ale za to v těchto krámcích při cestě výborně vaří. Takže si tam určitě dejte minimálně kuře na kari.

Do El Nida jsme dorazili kolem druhé hodiny odpoledne. Tentokrát jsme chtěly trochu přišetřit, a tak jsme spaly v hostelu Pawikan. V hostelu bylo moc čisto a taky klídek, snídaně byla v ceně. Na odpoledne jsme vyrazily na pláž Marimegmeg (tricyklem za 150 pesos), a to je teda super místo. Nádherná pláž s úžasným západem slunce kde prodávají skvělý čerstvý kokosy za 80 pesos a navíc je tam zipline.

Na pláži přímo v El Nidu je podnik, kde hraje každý večer živá hudba a zpěvák je naprosto super.

V El Nidu jsou jako hlavní atrakce island hopping, to jedete zkrátka se skupinkou tak 15 lidí na katamaránu a objíždíte okolní ostrůvky, šnorchlujete, fotíte, jíte místní jídlo atd. Jsou tu túry A, B, C a D. Z těchto 4 jsem byla na A, B a C. Doporučuju A a B, i když na C jsme jako jediné viděli ve vodě velkou mořskou želvu.

Na tour A se jede na laguny, na Big Lagoon si dokonce lze půjčit kajak (150 pesos) a to je naprosto nezapomenutelný zážitek, do laguny je totiž omezen vstup na 30 lidí za hodinu. Tak se tam totiž na půl hodiny můžete projíždět skoro úplně sami, úžasný. Na lodi je vždycky oběd, mušle, krevety, grilované kuřecí maso, nudle a spousta čerstvého ovoce. Doporučuju ale nepít vodu na lodi, mohlo by se vám z ní udělat blbě. Na některých tour jsou zakázaný plastový lahve, je tak dobrý si s sebou vzít třeba termo láhev.

Na tour B je super Snake island, ten opravdu stojí za to. Je to v podstatě písečná pláž, která spojuje dva ostrovy. Je tam bambusová lávka, která je hodně vratká a taky asi dost stará. Jo prošly jsme ji celou, málem jsme se propadly a k našemu překvapení na její konci nic skvělého není a není ani jiná cesta zpět než zase zpátky po lávce. Všechny tour vychází cenově kolem 1 200 pesos na osobu.

Nakonec jsme v El Nidu zamířily na zipline, celou dobu jsem tam strašně chtěla jít, ale pak když jsem stála tam nahoře a měla jsem skočit, připoutaná na laně jen na 2 skobičky, tak mi bylo docela ouvej. Ale nakonec to byl zážitek úžasný, až se mi po dojezdu adrenalinem úplně podlamovala kolena.

Celkově mě Filipíny strašně mile překvapily, i přes to, že jsem měla klasicky vysoký očekávání (můj celoživotní problém). Lidi tam byli ohromně milí, ceny velmi nízké, skvělé šnorchlování, dobré jídlo i čerstvé kokosy, ale hlavně tam byla úplně neskutečná pohoda, to bylo oproti Taiwanu osvěžující.

El Nido je rozhodně jedno z nejkrásnějších míst na Filipínách.

Krátce o Filipínách

Na Filipínách taky všichni mluví anglicky, což je taky super. Místní jazyk je filipínština, ale angličtina je také široce používána jako druhý úřední jazyk a často je používána ve veřejných a obchodních sférách.

Filipíny se skládají z více než 7 000 ostrovů, z nichž je obydleno přibližně 2 000. Hlavním městem Filipín je Manila, která leží na ostrově Luzon.

Filipíny jsou známé svou krásnou přírodou, včetně tropických pláží, korálových útesů, sopečných hor a dechberoucích scenérií. Turisté sem často přijíždějí za potápěním, surfováním, návštěvou přírodních rezervací a poznáváním bohaté historie země.

Hospodářství Filipín je rozmanité, zahrnuje zemědělství, průmysl, služby a turismus. Země je také známá svými dělníky v zahraničí, kteří pracují v různých odvětvích v zahraničí a posílají peníze svým rodinám domů.